Jak odzyskać czas stracony przed ekranem telefonu? Czyli dlaczego włączyłem tryb szarości w telefonie i jakie aplikacje usunąłem

Dlaczego telefon zabiera nam czas

Mój pierwszy telefon to była Nokia 3310 🙂 Służył do dzwonienia, wysyłania smsów i… grania w węża 🙂

Od 2010 roku jestem jednak posiadaczem smartphonów. Sprytnych urządzeń, które są oknem na świat, ale też bardzo łatwo, żeby stały się naszym łańcuchem i głównym nałogiem.

Żyjemy w bardzo szybkim świecie instant. Nauczyliśmy się, że wszystko możemy mieć na wyciągnięcie ręki od razu. I często z tego przywileju korzystamy. Ja przynajmniej tak robię.

W efekcie jednak telefon coraz bardziej nas zniewala i coraz częściej zadajemy sobie pytanie jak przestać korzystać aż tyle z telefonu, skoro jest tam tyle fajnych rzeczy.

Dlaczego telefon zaczął być dla mnie przeszkodą

Czy telefon jest przeszkodą w efektywnej pracy

Sprawdzanie wiadomości służbowych i prywatnych, szukanie ciekawych przedmiotów na portalach ogłoszeniowych, filmy na YouTube, Social Media, czytanie wiadomości na portalach informacyjncyh… mam wymieniać dalej?

“Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść.
Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie oddam się w niewolę”

1 Kor 6,12

Zacząłem nadużywać możliwości mojego telefonu. Najważniejsza jednak obserwacja była taka, że po powrocie z pracy zamiast poświęcić czas w 100% żonie i dzieciom to nadal miałem telefon przy sobie. Sprawdzałem pocztę służbową, Linkedin czy wyszukiwałem ciekawych informacji. To przywiązanie do telefonu powodowało, że mój czas z dziećmi nie był w 100% im poświęcony. To był czas Ojca z Dziećmi i… telefonem.

Po uśpieniu dzieci też często ogarniając kuchnię sprawdzałem jeszcze, co takiego ważnego zmieniło się w świecie… bo przecież jest to bardzo ważna kwestia, która nie może poczekać.

Czas na zmiany – jaki mam cel?

W metodyce doskonalenia, którą się zajmuję Refleksja, którą przeprowadziłem, najczęściej wywołuje etapy Planowania i Działania. Moim celem było przestanie używania telefonu po pracy, oraz ograniczenie używania w trakcie pracy (ok. 90% poświęcone na telefony i wiadomości).

Najważniejsze zmiany jakie wprowadziłem w moim telefonie

Jakie zmiany wprowadziłem w moim telefonie, żeby odzyskać czas
  1. Ustawienie trybu szarości
    Czarno-biały ekran nie zachęca do rozrywki, a przy tym przypomina mi, że mam ograniczyć korzystanie z telefonu. To zmiana dająca najwięcej efektów 🙂
    Na końcu artykułu piszę jak to zrobić

  2. Wyeliminowanie aplikacji Social Media (w tym YouTube) z telefonu
    Usunąłem wszystkie poza Linkedin (bo go potrzebuję do pracy)

  3. Przeniesienie wszystkich “rozpraszaczy” na ostatni ekran telefonu
    Aplikacje takie jak Gmail, Przeglądarka, OLX czy Linkedin wylądowały na ostatnim ekranie telefonu – uruchomienie ich wymaga minimalnie więcej wysiłku niż gdy są na ekranie startowym. To przewijanie ekranu przypomina mi też dlaczego to zrobiłem

  4. Usunięcie poczty firmowej z telefonu
    Prowadząc 2 firmy wydawało mi się to naturalne, że powinienem być cały czas dostępny dla spraw służbowych. Nic bardziej mylnego. Pocztę sprawdzam w pracy na komputerze, a jeśli wieczorem jest coś pilnego to zawsze można do mnie zadzwonić.

  5. Wyznaczenie miejsca na odkładanie telefonu po pracy
    W kuchni ustawiłem pojemnik, do którego odkładałem telefon po powrocie z pracy. Celowo był to pojemnik, żeby przypominał mi o moim wyrabianiu nawyku odzyskiwania czasu

  6. Wyłączenie powiadomień z aplikacji
    Nie musisz wiedzieć o tym, że dostałeś nową wiadomość, ktoś zamieścił wpis na social mediach (no chyba że był to Efektywny Tata :), czy dowiadywać sie innych rzeczy, które są sprawą “życia i śmierci”. Usunąłem wszystkie powiadomienia i żyję, a do tego mam się całkiem dobrze 🙂

Efekt Jojo 🙂

Dlaczego nie wyszło mi za pierwszym razem

Przez parę miesięcy rzeczywiście odzyskałem czas. Doświadczyłem lepszej relacji z dziećmi i uwolnienia czasu na to, co było dla mnie ważne. Ostatnio jednak zorientowałem się, że używam telefonu z kolorowym ekranem, bardzo dużo sprawdzam Linkedin, filmy oglądam przez przeglądarkę, a po powrocie z pracy telefon jest prawie cały czas przy mnie jak najlepszy przyjaciel.
Co gorsza coraz częściej zdarzało się tak, że po uśpieniu dwójki dzieci zarówno ja jak i moja żona zajmowaliśmy się naszymi “ważnymi” sprawami – każdy w swoim telefonie.

Czar odzyskania czasu prysł, a ja nawet nie zorientowałem się kiedy wróciłem do starych nawyków.

Refleksja i ponowne zmiany

Jakie aplikacje usunąłem ze swojego telefonu

Skoro sprawdziłem, że moje poprzednie działania przestały być skuteczne. To nastąpiła refleksja, że czas na zmiany i “przywrócenie ustawień”, które dały mi więcej spokoju i czasu.

Wróciłem do trybu szarego ekranu, usunąłem pocztę firmową (nie wiem nawet kiedy ją dodałem), pozbyłem się Linkedina (wystarczy jak będę z niego korzystać w pracy), nie ma też OLX (szybciej sprawdza się na komputerze i nie wyszukuje przez to niepotrzebnych rzeczy). Mam też postanowienie nie oglądania filmów na telefonie. Znów zapanował spokój i uwolnienie się z trybu “in touch” oraz “instant”.

Jaki będzie kolejny krok?

W tym tygodniu chcę zrobić w moim warsztacie drewniany organizer na telefon mój i mojej żony. Cel jest taki, żebyśmy popołudniowo-wieczornie nie mieli przy sobie telefonów. Wystarczy, że będą odłożone w jednym miejscu.

Czy ten temat jest banalny?

Uzależnienie od telefonu

Różne badania wskazują, że ok 20-25% społeczeństwa jest uzależnionych od telefonu. Być może jesteś w szczęśliwej grupie osób, która nie ma z tym problemu. Dla mnie to jednak była ważna sprawa, a z obserwacji mojego otoczenia widzę, że temat jest poważny.

Po wprowadzonych ostatnio zmianach mój czas korzystania z ekranu zmniejszył się o 49% (dane dzięki funkcji “czas przed ekranem” dla iOS).

Jak ustawić czarno-biały ekran w telefonie

W telefonach iPhone jest to bardzo proste:
Ustawienia – Dostępność – Ekran i wielkość tekstu – Filty Barwne – Skala szarości.
Do tego ja mam u siebie ustawione, że trzykrotne naciśnięcie przycisku początek umożliwia przełączenie kolor-tryb szarości.

W telefonach z systemem Android:
Ustawienia -> Informacje o urządzeniu -> Numer kompilacji -> kliknij kilkukrotnie, aby włączyć tryb programisty – pojawi się komunikat “jesteś programistą”.

Wróć do zakładki Ustawienia -> Opcje programistyczne -> Symuluj przestrzeń kolorów -> Monochromatyzm

Co jeszcze możesz zrobić

Jeśli masz problem z opisanymi przeze mnie działaniami to korzystając z funkcji “czas przed ekranem” w iOS możesz ustawiać limity czasu dla aplikacji czy komunikacji.

Daj wartość innym

Jeśli ten artykuł jest dla Ciebie wartościowy to daj wartość innym – udostępnij go w swoich social mediach (poniżej jest do tego przycisk), wyślij link znajomym, albo skomentuj i podziel się swoim doświadczeniem w tym temacie.

Pomóż innym odzyskać czas
Udostępnij